2015-01-14
Stanowisko
AK Stomil w Dębicy w sprawie uprawiania sportów popularnych na podstawie
interpretacji i informacji OKSS przy ZO PZM w Krakowie, podpisanych przez
przewodniczącego Sebastiana Oćwieję z dnia 12 marca 2014 roku.
W dniu 18 grudnia 2014 roku przesłaliśmy mailem do
OKSS przy ZO PZM kolejny raz nasze stanowisko odnośnie niepoprawności ich
działania. Stanowisko to przesłaliśmy również pismem z dnia 21 grudnia 2014
roku do Zarządu Okręgowego w Krakowie. Do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy
odpowiedzi na nasze wystąpienia, mimo że dotyczą rażącego naruszenia prawa przez
OKSS w Krakowie.
Jesteśmy sfederowani w PZM, płacimy za to składkę
najczęściej pochodzącą z ofiarności członków naszego klubu, przez to prosimy ZO PZM w Krakowie o
zajęcie stanowiska w sprawie niepoprawności działania OKSS w Krakowie.
Przypuszczamy, że popełnione jest przestępstwo. Wnioskujemy, by powołać
prawnika, który w sposób praworządny skieruje ją na drogę postępowania
zgodnego z przepisami prawa.
W wyniku różnych układów zobowiązaliśmy się przestrzegać przepisów
Międzynarodowej Federacji Samochodowej, w tym Międzynarodowego Kodeksu
Sportowego (MKS). Celem MKS jest regulacja, zachęcanie i ułatwianie uprawiania
sportów samochodowych. Prześledźmy, jak to funkcjonuje w naszym okręgu i jakie
nieprawidłowości wymuszane są na naszych klubach przy organizacji i przeprowadzaniu imprez popularnych. MKS Artykuł 2.1.2 Organizacja zawodów
stanowi: Zawody mogą być zorganizowane w każdym kraju przez ASN (nasz PZM),
Automobilklub z zastrzeżeniem, że ten klub posiadać będzie niezbędne zezwolenie
na organizację – oraz Artykuł 2.1.5 Każde zawody lub planowane zawody
organizowane niezgodnie z postanowieniami MKS lub regulacjami krajowymi uznaje
się jako zabronione. Proszę zauważyć, że nie ma tu żadnego pojęcia
„zawody nielegalne”. Proszę zauważyć, że tylko regulamin ramowy KJS pkt 1.6 ustanawia,
że właśnie on dotyczy także wszystkich popularnych imprez samochodowych. Przez
to zgodnie z MKS Art. 3.1 który dotyczy tylko zawodów a nie imprez chce się wg interpretacji OKSS w Krakowie z 12 marca 2014roku, by imprezy popularne
posiadały zezwolenie na organizację wydaną przez właściwy ASN. Dalej Artykuł
3.2 mówi - Każdy wniosek o wydanie zezwolenia na organizację musi być przesłany
do PZM oraz wg Artykułu 3.3.1 PZM ma wyłączne prawo do wydawania zezwolenia na
organizację w formie jaką uzna za stosowną – i Art. 3.3.2 organizator,
który złoży wniosek o wydanie zezwolenia na organizację jest upoważniony do
otrzymania, zezwolenia na organizację oraz zgodnie z Artykułem 3.5.3, że należy
złożyć oświadczenie, że zawody zostaną przeprowadzone zgodnie z regulaminem MKS
i regulaminami krajowymi, podać skład komitetu organizacyjnego i inne wg. Art.
3.5.4 do 3.5.15.
Regulaminu krajowego dla imprez popularnych brak, a
regulamin KJS jest niepoprawny i zawiera wiele poważnych błędów, na które
bezskutecznie zwracamy uwagę. Według Pana Sebastiana Oćwieji, w informacji OKSS
podanej drogą mailową 12 marca 2014 roku podano interpretację jakiś zapisów
regulaminowych oraz procedurę uzyskania zgody na organizację imprezy typu KJS
lub niższej rangi z uwzględnieniem wytycznych uzyskanych przez niego podczas różnych narad i spotkań. A więc są to wytyczne, a nie regulaminy obowiązujące w naszym
okręgu, wcale nie wiadomo, czy tak samo interpretowane przez innych
przedstawicieli (z rozmów wiemy, że niektóre są niezgodne z regulaminami MKS) – przez to
powinny być poddane ocenie władzom okręgu, a w stosunku do interpretatora
wyciągnięte stosowne wnioski. Proszę zwrócić uwagę ,że podany tłustym drukiem
jego zapis interpretacji brzmi „że nadany nr wizy przez OKSS jest jedynie
potwierdzeniem zgodności przesłanego regulaminu uzupełniającego z obowiązującymi regulaminami, a nie zgodą na przeprowadzenie imprezy”. Zgodnie
z MKS mamy otrzymać zgodę na organizację od PZM, a nie jakąś wizę, która nie
dotyczy organizacji imprezy. „Natomiast potwierdzeniem zgodności przygotowania
imprezy z obowiązującymi regulaminami, a co za tym idzie zgodą na jego
przeprowadzenie jest protokół z I posiedzenia ZSS”, a więc posiedzenia zespołu
sędziów, a nie od PZM(OKSS) odpowiedzialnego za wydanie zezwolenia na
organizację, a więc zespół sędziów ma wykonać czynność organizacyjną, a
nie sędziowską. MKS działania takie reguluje następująco Art. 11.8.1 Obowiązuje
zasada ogólna, że członkowie ZSS w żaden sposób nie odpowiadają za organizację
zawodów i w związku z tym nie mają żadnych obowiązków wykonawczych z nimi
związanych. Co stanie się, jeśli znający przepisy ZSS, nie wyda zgody na
organizację, bo mu tego nie wolno? Zostajemy z imprezą zabronioną. Co stanie
się jeśli sędzia ZSS wyda zgodę na organizację imprezy. Zgodnie z Art. 11.8.1
zgoda taka jest nieważna, gdyż w żaden sposób nie odpowiadają oni za
organizację i narażają się na przekroczenie swoich kompetencji, gdyż zgodnie z Art. 11.9
odpowiadają za egzekwowanie postanowień MKS, a nie mają kompetencji do
prowadzenia prac organizacyjnych przy imprezach.
Stąd też
brak zezwolenia na organizację, które powinien wydać OKSS jest rażącym
naruszeniem prawa, którego nie załatwia wiza wg interpretacji podanej w notce
mailowej z dnia 12 marca 2014 roku. Takie postępowanie OKSS jest niepoprawne, usterkowane
przez nas od dawna. Wizy są niezgodne z Art. 2.1.5, a imprezy na które członkowie ZSS wydają zgody powinno uznać się za zabronione.
Wysuwamy tu podejrzenie o popełnienie przestępstwa.
Natomiast my oczekujemy na wydanie zezwolenia na organizację imprezy IV
Dębickiej Motoorkiestry zgodnie z przepisami MKS. Działania OKSS naruszają
nasze prawa, ponieśliśmy duże straty materialne i wnioskujemy o
zadośćuczynienie w tym zakresie.
Prezes Zarządu Jerzy Matelowski