środa, 02.12.2020r.
Imieniny: Balbiny, Ksawerego, Pauliny

2015-01-26 | komentarzy: 0 | pobierz w formacie pdf | powiadom znajomego

 Odszedł Marian Bień – były czołowy reprezentant naszego klubu

23 stycznia zmarł w Krakowie Marian Bień. Swoją sportową przygodę rozpoczynał jako nastolatek od pływactwa, potem uprawiał boks, podnoszenie ciężarów i kulturystykę. W rajdach pojawił się w drugiej połowie lat 60. XX wieku jaki pilot Mieczysława Sochackiego. Pierwszym poważnym sukcesem było zdobycie mistrzostwa Polski za sezon 1969; wtedy pilotował Ryszarda Nowickiego w Renault 8 Gordini. W 1970 zasiadł za kierownicą Porsche 911 i zwyciężył w 14. Rajdzie Dolnośląskim (pilotem był Jerzy Krzesiwo). Dwa lata później wygrał także 1. Rajd Stomil (ze Zbigniewem Kołaczkowskim, Porsche 911T).W 1971 rozpoczął starty zagraniczne; uczestniczył m.in. w Rajdzie Monte Carlo, Safari, Semperit, Złote Piaski. Zwyciężył w czechosłowackim 3. Rajdzie Tatr (Porsche). W tym samym roku pilotował Sobiesława Zasadę w kilku rundach mistrzostw Europy (BMW 2002Ti). W Rajdzie Safari 1971 wspólnie zajęli 5. miejsce, a rok później 2. miejsce (Porsche 911S).Marian Bień przez większość kariery reprezentował Automobilklub Krakowski, ale jeździł też w barwach Automobilklubu „Stomil” Dębica oraz Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Osobowych.Miał w dorobku pięć tytułów mistrza Polski. Pilotował nie tylko Sochackiego, Nowickiego i Zasadę, ale także Roberta Muchę i Andrzeja Jaroszewicza oraz Austriaka Guenthera Jangera (Rajd Monachium-Wiedeń-Budapeszt 1970, VW 1302S). W kręgach rajdowych był szanowany za sportowy profesjonalizm i szalenie lubiany za radość, którą wnosił do tego środowiska. Jednym z jego popisowych wyników było 16. miejsce, zajęte w 43. Rajdzie Monte Carlo rozgrywanym w terminie 15-23 stycznia 1975. Jechał wtedy z Andrzejem Turczyńskim Polskim Fiatem 125p MC. Zmarł dokładnie w czterdziestą rocznicę tamtego alpejskiego sukcesu…

Grzegorz Chmielewski

Od 1971 roku związany z Zakładami Gumowymi w Dębicy, a od 1973 roku członek Automobilklubu "Stomil"w Dębicy. W 1971, 1973 oraz 1975 roku jedzie Polskim Fiatem 125 w Rajdzie Monte Carlo testując opony 165 i 185/70-13 S-9. W 1972 roku jedzie Porsche 911 w Rajdzie Monte Carlo testując opony 165 i 185/70-15 S-9 oraz 1974 roku jedzie Polskim Fiatem w Rajdzie Safari testując opony 175-13 S-18. Dzięki tym badaniom zrobiliśmy znaczne postępy w rozwoju konstrukcji opon samochodowych. Marian - dziękujemy Ci za to. Koledzy i przyjaciele z Dębicy.

Główny Konstruktor Zakładów Oponiarskich w Dębicy z tamtych czasów

Jerzy Matelowski

Odprowadzenie zwłok na miejsce wiecznego spoczynku nastąpi 2 lutego o godz. 12.20 w Krakowie na Cmentarzu Rakowickim.

akstomil

Do pobrania:

Bien Marian.jpg
IMG_9893.JPG
1972.04.03 Safari1972-08na safari z Bieniem-tlum.jpg
1972.04.03 Safari1972-13.jpg
1972.04.03 Safari1972-14.jpg

Nasi partnerzy:




















Projekt i wykonanie UniHost.pl