piątek, 19.04.2024r.
Imieniny: Alfa, Leonii, Tytusa

2015-01-26

 Odszedł

Marian Bień – były czołowy reprezentant naszego klubu

23 stycznia zmarł w Krakowie Marian Bień. Swoją

sportową przygodę rozpoczynał jako nastolatek od pływactwa, potem uprawiał

boks, podnoszenie ciężarów i kulturystykę. W rajdach pojawił się w drugiej

połowie lat 60. XX wieku jaki pilot Mieczysława Sochackiego. Pierwszym poważnym

sukcesem było zdobycie mistrzostwa Polski za sezon 1969; wtedy pilotował

Ryszarda Nowickiego w Renault 8 Gordini. W 1970 zasiadł za kierownicą Porsche

911 i zwyciężył w 14. Rajdzie Dolnośląskim (pilotem był Jerzy Krzesiwo). Dwa

lata później wygrał także 1. Rajd Stomil (ze Zbigniewem Kołaczkowskim, Porsche

911T).W 1971 rozpoczął starty zagraniczne; uczestniczył m.in. w Rajdzie Monte

Carlo, Safari, Semperit, Złote Piaski. Zwyciężył w czechosłowackim 3. Rajdzie

Tatr (Porsche). W tym samym roku pilotował Sobiesława Zasadę w kilku rundach

mistrzostw Europy (BMW 2002Ti). W Rajdzie Safari 1971 wspólnie zajęli 5.

miejsce, a rok później 2. miejsce (Porsche 911S).Marian Bień przez większość

kariery reprezentował Automobilklub Krakowski, ale jeździł też w barwach

Automobilklubu „Stomil” Dębica oraz Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów

Osobowych.Miał w dorobku pięć tytułów mistrza Polski. Pilotował nie tylko

Sochackiego, Nowickiego i Zasadę, ale także Roberta Muchę i Andrzeja

Jaroszewicza oraz Austriaka Guenthera Jangera (Rajd Monachium-Wiedeń-Budapeszt

1970, VW 1302S). W kręgach rajdowych był szanowany za sportowy profesjonalizm i

szalenie lubiany za radość, którą wnosił do tego środowiska. Jednym z jego popisowych wyników było 16. miejsce, zajęte w 43. Rajdzie Monte Carlo

rozgrywanym w terminie 15-23 stycznia 1975. Jechał wtedy z Andrzejem

Turczyńskim Polskim Fiatem 125p MC. Zmarł dokładnie w czterdziestą rocznicę

tamtego alpejskiego sukcesu…

Grzegorz Chmielewski

Od 1971 roku

związany z Zakładami

Gumowymi w Dębicy, a od

1973 roku członek

Automobilklubu "Stomil"w Dębicy. W 1971, 1973 oraz 1975 roku jedzie Polskim

Fiatem 125 w Rajdzie Monte Carlo testując opony 165 i 185/70-13 S-9. W 1972 roku jedzie

Porsche 911 w Rajdzie Monte Carlo testując opony 165 i 185/70-15 S-9 oraz 1974 roku jedzie

Polskim Fiatem w Rajdzie Safari testując opony 175-13 S-18. Dzięki tym badaniom zrobiliśmy znaczne postępy w rozwoju konstrukcji opon samochodowych. Marian -

dziękujemy Ci za

to. Koledzy i przyjaciele z Dębicy.

Główny Konstruktor

Zakładów

Oponiarskich w Dębicy z tamtych czasów

Jerzy

Matelowski

Odprowadzenie zwłok na miejsce wiecznego spoczynku nastąpi 2 lutego o godz. 12.20 w Krakowie na Cmentarzu Rakowickim.

akstomil

Do pobrania:

Bien Marian.jpg
IMG_9893.JPG
1972.04.03 Safari1972-08na safari z Bieniem-tlum.jpg
1972.04.03 Safari1972-13.jpg
1972.04.03 Safari1972-14.jpg

Nasi partnerzy: