2015-01-26
Odszedł
Marian Bień – były czołowy reprezentant naszego klubu
23 stycznia zmarł w Krakowie Marian Bień. Swoją
sportową przygodę rozpoczynał jako nastolatek od pływactwa, potem uprawiał
boks, podnoszenie ciężarów i kulturystykę. W rajdach pojawił się w drugiej
połowie lat 60. XX wieku jaki pilot Mieczysława Sochackiego. Pierwszym poważnym
sukcesem było zdobycie mistrzostwa Polski za sezon 1969; wtedy pilotował
Ryszarda Nowickiego w Renault 8 Gordini. W 1970 zasiadł za kierownicą Porsche
911 i zwyciężył w 14. Rajdzie Dolnośląskim (pilotem był Jerzy Krzesiwo). Dwa
lata później wygrał także 1. Rajd Stomil (ze Zbigniewem Kołaczkowskim, Porsche
911T).W 1971 rozpoczął starty zagraniczne; uczestniczył m.in. w Rajdzie Monte
Carlo, Safari, Semperit, Złote Piaski. Zwyciężył w czechosłowackim 3. Rajdzie
Tatr (Porsche). W tym samym roku pilotował Sobiesława Zasadę w kilku rundach
mistrzostw Europy (BMW 2002Ti). W Rajdzie Safari 1971 wspólnie zajęli 5.
miejsce, a rok później 2. miejsce (Porsche 911S).Marian Bień przez większość
kariery reprezentował Automobilklub Krakowski, ale jeździł też w barwach
Automobilklubu „Stomil” Dębica oraz Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów
Osobowych.Miał w dorobku pięć tytułów mistrza Polski. Pilotował nie tylko
Sochackiego, Nowickiego i Zasadę, ale także Roberta Muchę i Andrzeja
Jaroszewicza oraz Austriaka Guenthera Jangera (Rajd Monachium-Wiedeń-Budapeszt
1970, VW 1302S). W kręgach rajdowych był szanowany za sportowy profesjonalizm i
szalenie lubiany za radość, którą wnosił do tego środowiska. Jednym z jego popisowych wyników było 16. miejsce, zajęte w 43. Rajdzie Monte Carlo
rozgrywanym w terminie 15-23 stycznia 1975. Jechał wtedy z Andrzejem
Turczyńskim Polskim Fiatem 125p MC. Zmarł dokładnie w czterdziestą rocznicę
tamtego alpejskiego sukcesu…
Grzegorz Chmielewski
Od 1971 roku
związany z Zakładami
Gumowymi w Dębicy, a od
1973 roku członek
Automobilklubu "Stomil"w Dębicy. W 1971, 1973 oraz 1975 roku jedzie Polskim
Fiatem 125 w Rajdzie Monte Carlo testując opony 165 i 185/70-13 S-9. W 1972 roku jedzie
Porsche 911 w Rajdzie Monte Carlo testując opony 165 i 185/70-15 S-9 oraz 1974 roku jedzie
Polskim Fiatem w Rajdzie Safari testując opony 175-13 S-18. Dzięki tym badaniom zrobiliśmy znaczne postępy w rozwoju konstrukcji opon samochodowych. Marian -
dziękujemy Ci za
to. Koledzy i przyjaciele z Dębicy.
Główny Konstruktor
Zakładów
Oponiarskich w Dębicy z tamtych czasów
Jerzy
Matelowski
Odprowadzenie zwłok na miejsce wiecznego spoczynku nastąpi 2 lutego o godz. 12.20 w Krakowie na Cmentarzu Rakowickim.
akstomil